De Rode Weduwe


 
  HOME
 
         


De 49 - een Kromhout met underfloor motor -

Velen zullen niet begrijpen wat ik met De Rode Weduwe bedoel, dat vereist dus een uitleg!


Op 1 maart 1971 werd de N.V. vh Fa. Wed. A.W. de Haas door de Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij (NBM) overgenomen. De rode kleur van de bussen
(vandaar in de volksmond "de Rooie Weduwe") werd vervangen door de groene van de al gevestigde maatschappij.

De heer Albertus Willem de Haas begon op 3 september 1897 een logement met stalhouderij. Met paard en wagen vervoerde hij de hotelgasten van
Veenendaal naar De Klomp v.v.
In 1903 overleed hij. Zijn vrouw, Janna Maria de Haas - Van Ommeren, zette het bedrijf met haar vier zonen voort.
In 1921 kocht men een luxe tienpersoons T - Ford, en snel daarna nog een.
De autobuslijn van Veenendaal - De Klomp was geboren
In het begin van de jaren 1920 ontstonden vele "wilde" busdiensten, die elkaar hevig beconcurreerden. De provincies probeerden daar een einde
aan te maken door op bepaalde trajecten vergunningen te verstrekken en de gemeentes wezen eind- en beginpunten aan.
Daaraan trachtte men soms te ontkomen door een bus dan vanaf privé grond te laten vertrekken en op een andere plaats werd wel een bevriend
iemand gevonden om op zijn grond de rit te beëindigen.
De Fa Wed. A.W. de Haas verwierf in 1929 de vergunning voor de lijn
Veenendaal - De Klomp - Renswoude - Scherpenzeel - Woudenberg - Austerlitz ( Pyramide) - Zeist - Utrecht.

Om de gevestigde diensten te beschermen werd in 1937 het Reglement Autovervoer Personen (RAP) vastgesteld. 
De Commissie Vergunningen Personenvervoer (CVP) werd ingesteld om de wetgeving aan te scherpen tegen nog altijd "wilde ondernemers". 
Deze CVP poogde onder grote politieke invloed ook te bewerkstelligen, dat busondernemers met elkaar zouden gaan samenwerken, 
of ook om overnames te bewerkstelligen. M.n. de Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij vertoonde een enorme expansiedrift 
en kreeg als dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen ook veel steun. Uiteindelijk lukte het "de Rooie Weduwe", 
om meerdere redenen, ook niet om aan een overname door de NBM te ontkomen.

Hier nog een paar oude foto's van de Leyland-Jonckheere bussen van de serie 61-63:
 
Dit zijn de laatste lijnbussen die De Haas nieuw heeft aangeschaft. De (8)61, (8)62 en (8)63 hebben dus nog Centraal Nederland gehaald.
De laatste - nieuw aangeschafte - touringcars waren de 64 en de 65. Deze hebben ook nog bij de NBM dienst gedaan.
Het schijnt dat men nog voor veel geld deze drie bussen heeft omgebouwd. Optisch is alleen het lijnnummer-venster te zien aan de voorkant,
maar ook schijnt men assen en wielen onderhanden te hebben genomen. Bij De Haas hadden deze bussen kleinere wielen, om onder het tunneltje
bij De Klomp te kunnen duiken. Op het moment gaat Connexxion ook met de Ambassadors er onderdoor, maar die zijn van het type die geen
airco-kasten op het dak hebben. Aan het parknummer is dan een T toegevoegd, T van tunnel. 
Ongeveer dezelfde Jonckheere bussen reden bij o.a. de stadsdienst in Nijmegen en Maastricht. Veelal kwamen er "nieuwe" bussen op de weg,
maar dat waren dan oudere Kromhouts die een nieuwe carrosserie bij de Belgische carrosseriebouwer Jonckheere hadden gekregen.
Er waren Kromhouts bij, die meer dan 6 miljoen km. op de lijn naar Utrecht hadden gereden!

Tijdens het jubileum weekend van de VTM kwam De Haas met een opzienbarende verrassing!
Het retourtje De Klomp, gereden door de zeer oude neusbus No. 9:

 

Rechts het Corgi model van deze bus ...



 
Online Foto-album met praktisch alle bussen van De Haas!
 

De Rode Weduwe in model bij de Veenendaalse Tramweg Maatschappij


In mijn modelwereld bestaat de Rode Weduwe nog steeds en rijdt met gelede bussen van Veenendaal naar Utrecht. Kromhouts zijn er uiteraard niet meer,
maar men is overgestapt op het huismerk MAN.


De gelede bussen:
 

en 3 x de midi stadsbus:


Dit zijn mooie modellen van Siku, zo'n beetje de huisleverancier van mijn wagenpark...

En uiteraard de prachtige Oldtimer No. 9: